Nackafejden har varit här igen!

25 oktober, 2021 av Anna Hansson
Scouterna börjar samlas vid Landfästet II

Lördagen den 16 oktober samlades scouter vid Skuruparken för att delta i Nacka Scoutkårers årliga tävling Nackafejden!

Sekretariatet ger instruktioner till de tävlande scouterna

Scouter från Älta Scoutkår, Saltsjö-Boos Scoutkår, Saltsjöbadens Sjöscoutkår och Nacka Sjöscoutkår samlades klockan nio på morgonen vid Landfästet för att få instruktioner, kartor, och startkort innan de skickades ut i Skuruparken. Där fanns det fyra kontroller utspridda, alla bemannade med funktionärer från de fyra deltagande kårerna.

I skogen hade även tio lappar med bokstäver placerats ut och markerats på kartan. Dessa bokstäver skrevs ner på startkortet när de hittades för att visas senare för sekretariatet. De bokstäver som hittades användes för att skapa ett valfritt ord som skickades till en opartisk domare som valde ut det vinnande bidraget.

Scouter som äter en välförtjänt lunch

Runt halv ett hade scouterna kommit tillbaka till Landfästet för att anmäla sig klara till sekretariatet och sedan njuta av medhavd lunch och fria aktiviteter medans poängresultaten räknades ihop. Klockan halv två var allting redo för prisutdelning och alla samlades vid den lilla kullen som agerade scen för att få höra resultaten.

Samling för prisutdelning
De fina vandringspriserna

Spårarnas vandringspris Tennfatet vanns av avdelningen Småfåglarna från Saltsjöbadens Sjöscoutkår.

Upptäckarpatrullen Ra från Nacka Sjöscoutkår vann Vandringsstaven.

Kåsan gick till Äventyrarpatrullen Sågsjön från Saltsjö-Boo Scoutkår.

Bästa kontroll var Saltsjö-Boo Scoutkårs Samarbetskontroll.

Kårpriset vanns av Nacka Sjöscoutkår.

En kontroll i full gång
Piraterna från Nacka Sjö på väg till en kontroll
En patrull anmäler sig klara till sekretariatet