I medlemsavgiften ingår det mesta av kårens verksamhet under terminen. För sommarläger och övernattningar tillkommer oftast en extra avgift.

Vad betyder det att vara medlem?

När du betalar din medlemsavgift blir du inte bara medlem i Nacka sjöscoutkår. Du blir också medlem i Stödertörns scoutdistrikt, den nationella organisationern Scouterna samt i en av världsscoutorganisationerna WAGGGS eller WOSM.

I Sverige är alla kvinnliga scouter med i WAGGGS, World Association of Girl Guides and Girl Scouts och alla scouter med en annan könstillhörighet än kvinna är med i WOSM, World Organization of the Scout Movement.

Vad ingår i avgiften?

Alla medlemmar i Scouterna är försäkrade. Försäkringen gäller under all verksamhet som ordnas av scouterna. Du kan läsa mer om vad det innebär för dig, ditt barn eller kåren på scoutservice.se

En gång i månaden kommer Scouternas nyhetsbrev per mail. Där finns information vad som händer i Scoutsverige och om arrangemang som ordnas av scouterna nationellt. Den som är intresserad kan anmäla sig till nyhetsbrevet på scouternas hemsida. Du måste inte vara medlem för att prenumerera på nyhetsbrevet. För att avsluta utskicken följer du länken som finns längst ner i varje mail.

Som medlem får du också tidningen SCOUT hem i brevlådan. Den kommer med tre nummer per år och finns också som webbtidning. Om ni är flera scouter i din familj och vill ändra hur många tidningar ni får kan ni göra det i Scouternas medlemsregister scoutnet.se

Hur funkar scoutnet?

Scoutnet är kårens och Scouternas medlemsregister. Du kan själv gå in och ändra dina eller ditt barns kontaktuppgifter. Det är viktigt att mailadress, telefonnummer och adress stämmer och du är själv ansvarig för att se till att dessa är uppdaterade.

För att logga in på Scoutnet första gången trycker du på ”Har du glömt ditt lösenord?” och skriver in den mailadress du angivit till kåren. Finns flera personer registrerade på samma mailadress behöver ni ange medlemsnummer istället. Numret finns på fakturor från scouterna, men du kan också få det av din ledare.

Om du inte kommer åt din inloggning eller har frågor om Scoutnet kan du höra av dig till vår medlemsansvarig.

Hur går det till att betala?

Varje termin skickar Scouterna centralt ut pappersfakturor. De kommer i september och februari till alla som är registrerade medlemmar vid den tiden. Vill du eller ditt barn sluta i kåren är det viktigt att ni hör av er innan dess, för att slippa betala i onödan.

Det går också att anmäla sig till e-faktura, det är smidig och sparar pengar och miljö. Du gör det direkt via din internetbank, välj Ansök om e-faktura och sök efter Scouterna. För att anmäla dig behöver du ditt medlemsnummer. Det går att hitta på scoutnet eller på din senaste faktura. Har ni problem att hitta medlemsnumret kontakta era ledare.

Hur mycket betalar du?

Just nu är medlemsavgiften för scouter i Nacka sjöscoutkår 800 kronor per termin.
I särskilda fall är de möjlighet att ansöka om passivt medlemskap, t.ex. om familjen ska vara borta under en längre period. Då betalar du 300 kronor per termin och har förtur till att komma tillbaka som aktiv scout. Är det aktuellt ber vi er kontakta styrelsen.

Dit går det också bra att höra av sig om ni har reducerade ekonomiska möjligheter. Vill vill att alla ska ha möjlighet att ta del av verksamheten och har en fond för att kunna subventionera medlems- och lägeravgifter. Vi kallar det för vår Majblommefond och scouterna är själva med och bidrar till den genom att sälja majblommor varje år i april.

Alla medlemmar måste fortsätta att betala avgift tills dess att de aktivt sagt upp sin plats, därför är det viktigt att du hör av dig om du eller ditt barn vill sluta i kåren. Maila vår medlemsansvarig och ledarna för avdelningen.

Att sluta komma på möten räcker inte för att säga upp en plats, och är du fortfarande inskriven i februari respektive september kommer du fortfarande få en faktura som måste betalas.

Vad gäller för ledare och funktionärer?

Aktiva kårfunktionärer och ledare som gått ledarutbildning betalar ingen avgift. Assisterande föräldrar är avgiftsbefriade under första året men måste sen gå någon slags ledarkurs. De betalar annars en avgift på 20o kronor per termin.

Vuxna medlemmar som inte är aktiva samt stödmedlemmar betalar också 300 kronor per termin.

Alla ledare och assistenter måste gå Scouternas webbkurs Trygga Möten. Detta är en obligatorisk kurs om övergrepp, kränkningar och mobbning och räknas inte som ledarutbildning.