Den största delen av vår verksamhet är avdelningsmötena varje vecka. Då gör vi aktiviteter, har kul och lär oss saker tillsammans.

Våra värderingar genomsyrar allt vi gör – vi är schyssta kompisar!

Vi gör saker tillsammans och ser till att alla får vara med. I scouterna finns ingen avbytarbänk utan alla som vill får pröva. Vi hjälps åt och tar hand om varandra och jobbar med att se olikheter som tillgångar. Både på scoutmöten, läger och i resten av livet.

Eftersom vi är en sjöscoutkår spenderar vi mycket tid på och kring vattnet. Vi seglar och lär oss navigera och på sommaren händer det att vi åker på långseglingar i Stockholms Skärgård. Men mycket annat får plats i programmet, som till exempel att lära sig göra upp eld, första hjälpen, utmaningar i samarbete och matlagning på stormkök.

Scoutmetoden

Scoutmetoden är en metod för personlig och social utveckling där varje scout får möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.

Våra aktiviteter genomförs i små grupper, patruller, där alla får synas och vara delaktiga. I patrullerna lär du dig att samarbeta och att leda andra. Du lär dig att respektera dig själv och din omgivning.

I Scouterna finns utrymme att växa – du lär dig nya saker genom att själv få prova, våga misslyckas och prova igen. Vi kallar det Learning by doing.
Vi scouter försöker vara utomhus så mycket som möjligt. Naturen erbjuder häftiga upplevelser och skapar utmaningar där patrullens samarbete sätts på prov. Genom att vara ute lär du dig också hur viktigt det är att ta hand om naturen och ta ansvar för miljön.

På Scouternas webbplats kan du läsa om scoutmetodens sju olika delar.

Scouternas Aktivitetsbank

Scouterna har en egen Aktivitetsbank där du kan hitta roliga aktiviteter för olika åldrar och med olika teman. Titta gärna om du hittar något du skulle vilja pröva och kom med idéer till din ledare!

Hitta aktiviteter i Aktivitetsbanken.

Läger och hajker

Att åka på läger är ett riktigt äventyr för de flesta scouter, oavsett hur gammal man är. Varje avdelning i vår kår åker på en hajk – en kortare övernattning över en helg – minst en gång varje år. På sommaren brukar vi åka på ett större läger tillsammans i kåren.

Prata med avdelningsledarna om du vill veta vilka läger de planerar för sina scouter under terminen.

Scouternas läger i Sverige och världen

Från att du är upptäckarscout kan du åka på läger i Sverige och världen som anordnas centralt av Scouterna. Det kan till exempen vara en segling i Östersjön med vårt skepp Biscaya eller den utmanande vandringen Explorer Belt någonstans i Europa.

Scouternas läger i Sverige och världen.