Märken är något som många förknippar med scouterna. Det är ett sätt att minnas vad du har gjort och lärt dig under din tid i scouterna.

När du får din första scoutskjorta kand det kännas som många märken och det är inte lätt att veta var de ska sitta. Här kommer en beskrivning, och kom ihåg att du alltid kan fråga en ledare eller äldre scout om du har några frågor!

En del märken får du av scoutkåren när du börjar, en del får du av dina ledare när du varit på läger eller hajker och en del märken kan du köpa själv. Det går att köpa från scoutshoppen, och de är ofta ute och säljer märken på större scoutevent.

De märken som du får när du börjar hos oss i Nacka sjöscoutkår är:

• Kårmärket
  • Sjöscoutmärket
  • Tillhörighetsmärken
  • Terminsmärken
  • Bevismärken
  • Intressemärken

Om du skulle vilja köpa andra märken, som till exempel världsscoutförbundens märken eller något spännande du hittat i scoutshoppen går det jättebra. Prata gärna med in din ledare, kanske är ni fler som är intresserade och kan beställa tillsammans så blir det billigare.

Märkenas placeringar

Ovanför högra bröstfickan är Scouternas logo broderat. På ficklocket kan du sätta ett märke som visar vilken åldersgrupp du tillhör.

Ovanför den vänstra fickan passar det bra att sätta Nacka sjöscoutkårs märke, det går också bra att ha till exempel Södertörns distriktmärke. Ledare kan ha utbildingsbevis på eller strax över fickan.

På din vänstra arm, högst upp ska kårens namnmärke sitta. Eftersom vi är en sjöscoutkår får sjöscoutmärket men en segelbåt sitta precis under det.

På den här ärmen fyller du sen på med märken som du förtjänar under din tid som scout. Det finns bevismärken, som till exempel knivbevis, deltagandemärken för saker du varit med om och en hel massa intressemärken för olika saker.

På din högra arm, högst upp ska det nationella märket sitta. Det är format som en båge och under den passar världsförbundens märken in. Det finns två förbund, World Organisation of the Scoutmovement (WOSM) och World Association for Girl Guides and Girl Scouts (WAGGGS). I Sverige är alla kvinnor som är med i scouterna också medlemmar i WAGGGS och alla scouter med en annan könstillhörighet än kvinna är medlemmar i WOSM.

Under världsförbundets märke finns plats för en båge till som visar vilken region du tillhör. Scouterna i Sverige tillhör Europaregionen.

Nedanför börjar det roliga, för där får du fylla på med märken du fått på olika arrangemang. Här hamnar alla dina lägermärken och hajkmärken! Kanske känns det lite tomt i början, men om du tittar på någon äldre scout ser du att skjortan snart fylls upp.

Tips: Tycker du att det är tråkigt att sy på märken? Kanske finns det någon i din familj eller av dina vänner som vill byta tjänster. Om hen syr på dina märken kan du bjuda på middag eller städa badrummet.
Samarbete vinner alla på!

Scoutskjortan är ett sätt att känna igen varandra och märkena på skjortan påminnelser om vad vi gjort. De flesta scouter pratar gärna om sina märken och vad de betyder, så fråga gärna om du undrar om någon annans.

Om du har funderingar kring dina egna så hör med din ledare eller någon annan i kåren!

Nyfiken på mer om märken? Mer finns att läsa i Scouternas märkesfolder.