Scoutkåren är den lokala organisationen i scouterna och består av medlemmar i  alla åldrar. Vi är uppdelade på olika avdelningar och patruller. De yngsta medlemmarna är våra spårarscouter. Vuxna är med som ledare, kårfunktionärer eller sitter i styrelsen.

I Nacka sjöscoutkår är vi strax över 200 medlemmar. Vi har avdelningar för scouter mellan 8 och 18 år, det kan du läsa mer om under avdelningar.

Fyra till sex ledare är ansvariga för varje avdelning. De planerar terminsprogrammen, håller möten med scouterna och står för kontakten med scouterna och deras familjer.

Andra medlemmar i kåren är våra aktiva kårfunktionärer. Det är vuxna som till exempel är del i stug- eller båtgruppen och hjälper till att hålla våra lokaler och vårt material i bra skick. Vi strävar efter att involvera scouterna i att ta hand om material och några möten per termin lär vi oss att ta hand om våra saker och våra båtar.

Kåren har en styrelse som väljs på den årliga stämman. Styrelsen och representanter från avdelningarna träffas varje månad på kårledningsmöten. På kårledningsmötena diskuteras bland annat kommande aktiviteter, ledarsituationen och ekonomi.  Kåren har också ett medlemsregister som uppdateras löpande.