Här finns info till dig som är scout eller har ett barn som är scout i kåren. I menyn kan du hitta information om medlemsavgifter, terminsprogram och andra praktiska saker.

Du kan också hitta texten till scoutsången, avdelningarnas och kårens rop och lite bra tips inför läger.

Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi har våra scoutkläder på oss. Att ha likadana kläder skapar sammanhållning och visar att vi hör ihop. Det gör också att andra skillnader i samhället inte blir lika tydliga och det är lättare att mötas utan fördomar. Scoutskjortan går att köpa i Scouternas shop, vill du beställa en därifrån, prata gärna med din ledare så kanske ni kan göra en gemensam beställning.

Ett annat tips är att titta efter i kårens Nacka sjöscoutkårs facebookgrupp om det är någon som säljer urvuxna scoutkläder. Barn i scoutåldern växer fort och det är bara bra om kläder och utrustning kommer till användning!

Till scoutdräkten räknas scoutskjortan, T-shirten eller pikétröjan med märken och scouthalsduk med sölja. Du kan läsa mer om märken och hur de ska sitta på sidan scoutmärken.

Scouthalsdukar finns det många, många olika. En del läger har speciella halsdukar som du får när du kommer dit. Om du åker på internationella evenemang kan de vara kul att ha den nationella Sverigehalsduken. Men vanligast är att kåren har en gemensam som vi har till vardags. Nacka sjöscoutkår har tidigare haft en helvit halsduk, men till vårt 100-års jubileum 2013 har vi tagit fram en ny. Halsduken är vit med kanter i ljus- och mörkblått, och med trycket SJÖSCOUT i nacken. För att köpa kårens halsduk, prata med din ledare eller någon annan funktionär i kåren.

Scoutkläder

Det finns också en hel massa prylar och profilkläder i Scouternas egen shop. Många av dem är så snygga att du gärna har dem även i skolan och på jobbet. Då kanske du blir igenkänd av någon som du inte själv visste var scout!

Verksamheten

Under fliken verksamheten finns lite info och vidare länkar till dig som är nyfiken på scoutmetoden och scouting i världen. Du kan ta en titt i scouternas aktivitetsbank och få tips på aktiviteter, kanske är det något du kan föreslå att ni gör på ett kommande scoutmöte.

Här ligger också lite tips för dig som ska på läger eller hajk och en packlista du kan ha som grund.