Bli scout i Nacka Sjöscoutkår!

I scouterna får du komma ut i naturen och åka på nya äventyr. Du träffar nya kompisar, får lära dig en massa roliga saker och utmana dig själv. Du kan vara scout genom hela livet.

I Scouterna får du prova på nya saker. I den lilla gruppen, patrullen, får du nya kompisar och öva på att leda dig själv och andra. I Scouterna blir du redo för livet.

Eftersom vi är en sjöscoutkår spenderar vi mycket tid på och kring vattnet. Vi seglar och lär oss navigera och på sommaren händer det att vi åker på långseglingar i Stockholms Skärgård. Men mycket annat får plats i programmet, vad sägs om att lära sig göra upp eld, utmaningar i samarbete, sjukvård eller matlagning på stormkök?

När kan jag bli scout?

I Nacka sjöscoutkår erbjuder vi verksamhet från hösten det år du fyller 8 år. Självklart går det att börja när du är äldre, då hoppar du in med dina jämnåriga kompisar. Ledare eller annan aktiv vuxen kan du bli och vara hela livet. Sjöscouting är populärt och för närvarande har vi kö till de yngre avdelningarna.

De tre vanligaste svaren på varför man är scout:

• Kompisarna
  • Åka på läger
  • Prova på nya saker

Engagerade föräldrar är viktiga för verksamheten

Innan du läser vidare vill vi berätta lite om en viktig förutsättning för vår verksamhet, nämligen ni föräldrar!  Nacka Sjöscoutkår är en ideell förening vars verksamhet bedrivs till stor del av engagerade föräldrar, därför är din insats som förälder viktig!
Det kan handla om allt från att koka kaffe på ett föräldramöte till att putsa på våra båtar eller vara sammankallande i lokalgruppen. Du kan alltid bidra med något! Precis som i de flesta föreningar så måste scouternas föräldrar ställa upp några gånger om året. Barn till föräldrar som aktivt vill bidra till kårens verksamhet, t.ex. genom att bli ledare, får förtur till våra platser.

Ledare och ungt ledarskap

Är du över 18 år är du välkommen att börja som ledare. Du behöver inte ha varit scout tidigare och självklart får du stöd från de övriga ledarna i kåren. Prata med någon på den avdelning du vill börja på eller skicka ett mejl till vår medlemsrekryterare för att se vart du kan hjälpa till bäst.

Gå med i vår kår

För att gå med i vår scoutkår kan du göra en intresseanmälan från det år barnet fyller 7 år. Om barnet är yngre än 7 år kommer ansökan till kön nekas.
Din intresseanmälan hamnar i vår medlems-kö.
Principer för antagning: lottning och kö:

• Under senvåren sker lottning bland de barn som då anmält intresse och fyller 8 år under innevarande år.
  • Barn äldre än 8 år läggs till i befintlig kö och lottas ej.
  • Lottningen resulterar i en kö från vilken barn erbjuds plats.
  • De som anmäler intresse efter lottning läggs till sist i kön i den ordning de anmäler sig.
  • Barn lottas bara en gång, dvs har man inte erbjudits plats till hösten det år barnet fyller 8 år, behåller barnet sin köplats från lottningen för senare antagningar även kommande år.
  • Vi meddelar endast de barn som erbjuds plats, övriga får inget besked utan kvarstår i kön.

Föräldraengagemang kan ge förtur
För att försäkra oss om en säker och kvalitativ verksamhet måste vi göra ett undantag från principen om lottning och kö, nämligen att ge förtur till de barn vars föräldrar bidrar med sin tid och engagemang och blir ledare eller annan typ av funktionär i kåren. Vår ambition är att denna andel barn som ges förtur ska vara så liten som möjligt.
Vid intresseanmälan finns möjlighet för föräldrar att ange ifall man har möjlighet att bli ledare och/eller funktionär i kåren.
Detta är mycket viktig information för oss för att kunna rekrytera de ledare och funktionärer som kåren behöver, och i förlängningen avgör detta även vilka barn som kommer få förtur till en plats.
Det är därför viktigt att ni delger så mycket relevant information som möjligt, inte minst tidigare erfarenhet av segling, scouting, friluftsliv eller annan ungdomsverksamhet. Det kan även vara andra kompetenser eller erfarenheter som kan vara användbara för kåren: båtkunskap, administration, juridik, ekonomi, sjukvård, annan frivilligverksamhet etc.
Några av dessa kompetenser kan behövas på regelbunden basis i form av ordinarie kårfunktionär, medan andra kan komma väl till pass ifall vi behöver hjälp vid specifika tillfällen. Notera att endast engagemang i form av ledare eller ordinarie funktionär kan ge förtur för ett barn, ej insatser vid enskilda tillfällen. Störst behov har vi av föräldrar som kan bli ledare.

Köinformation

OBS: Vi uppskattar alla erbjudanden från föräldrar om att engagera sig i form av att bli ledare eller funktionär, men förbehåller oss rätten att rekrytera utifrån de behov vi ser och vad vi tror blir bäst för verksamheten. Flera faktorer spelar in vid rekrytering. Det finns därför ingen garanti om plats för ert barn, enbart för att ni erbjuder er att bli ledare eller funktionär.

Vid intresseanmälan ombeds ni även att markera om ert barn har möjlighet att delta i verksamhet som sker på onsdagar resp. torsdagar. Om ni markerar båda dagarna ökar chansen till att få en plats, men markera endast den eller de dagar i veckan som verkligen fungerar för er.

OBS vi tar emot anmälningar tidigast det år barnet fyller 7 år
Klicka här för att göra din anmälan.

Om du har frågor om din köplats, hör av dig till medlem@nackasjo.se