Upptäck magin!

evenemang,upptäckarna
1 december, 2014 av nackasjoscoutkar

Helgen den 8-9 november fylldes skogen kring Hässelby av häxkonster och trolldom när Nacka sjös upptäckare började på Hogwarts. Scouter från de två avdelningarna Slagskeppen och Sjöfåglarna var på en gemensam hajk med Harry Potter-tema

Efter en spännande resa med tåget Hogwartsexpressen kom vi fram till skolan och scouterna fick sätta på sig sorteringshatten för att bli tilldelade ett elevhem. Med sina nya vänner lagade scouterna lunch utomhus och gick runt på lektioner för att träna sig i att känna igen trolldrycker, flyga kvast, försvara sig mot mörka krafter och ta hand om skadade quidditchspelare i sjukhusflygeln.

Handarbete på kvällen, sjöfåglarna gjorde söljor.

Sen gick vi in och värmde oss, pysslade och lekte innan det var dags för den stora festmåltiden! Rektor Dumbledore dök upp och höll tal och alla njöt av den fantastiska maten som föräldrarna Ulf och Bertil lagat med scouternas hjälp.

Professorerna Snape, McGonagall och Dumbledore vid middagen!

Kvällen fortsatte när prefekterna – våra assistenter från Simply – tog med scouterna för att smyga ner till köket och palla lite fika. Det var både mörkt och blött, men det skrämde ingen och de flesta lyckades ta sig både fram och tillbaka utan att bli upptäckta av lärarna som patrullerade med ficklampor.

Alla tillverkade sina egna hajkmärken med skolans vapensköld.

Ett lägerbål i pyjamas med sånger fick alla att mysa, och sen hann vi med en godnatt saga – självklart ur Harry Potter – innan alla kröp ner i sina sovsäckar och somnade. Nästa morgon vid frukosten kom det ugglepost från skogvaktaren Rubeus Hagrid som bjöd scouterna att komma ner och tälja med honom. Det blev ett toppentillfälle för scouterna att träna inför knivbeviset, och några prövade även på att jobba med yxa och såg.

Efter en efterlängtad lunch var det dags för samling och avslutning då vi tackade för helgen och delade ut elevhemspokalen till den patrull som samlat mest poäng under helgen. Sen axlade vi våra ryggsäckar och gick ner till ängarna i närheten där helgen avslutade med en liten turnering i trollkarssporten quidditch!

Tack alla tappra scouter och engagerade ledare för en magisk helg!