Bärsärkarna Terminsprogram VT 2024

Nacka Sjöscoutkårs två äventyraravdelningar är Bärsärkarna och Vikingarna, som samlar scouterna i åldrarna 12 – 15 år. I djupt samarbete bedriver vi vår verksamhet med i stort sett parallella program och så gott som alla utfärder gör vi tillsammans.

Våra veckomöten har vi normalt i vår scoutlokal Landfästet i Saltängen men när båtarna ligger i sjön seglar vi på Duvnäsviken.

I äventyrarna gör vi allvar av friluftsliv och segling. På hajkerna sover vi i vindskydd vid någon av våra väl undangömda hajkplatser ute i skogarna. En långsamt brinnande stockeld står för värmen i vindskydden under natten. Finns det snö har vi även en skidhajk, men då bor vi inomhus, mer eller mindre… Under seglingssäsongen ger vi oss ut på segelhajker med avantibåtarna. Under en långhelg hinner vi ut till den yttre mellanskärgården, under sommarens veckoeskadrar ut till havsbandet.

Vi ledare är naturligtvis med, men mycket av verksamheten sker i patrullen, en mindre grupp på kanske 6-8 scouter. Patrullen sköter sin egen utrustning och handlar sin egen mat till hajkerna. Scouterna utvecklar sina personliga ledaregenskaper, sitt ansvarstagande och förmågan att arbeta i grupp.

Alla är med utifrån sina egna förutsättningar. Vi har ingen avbytarbänk. Men; för att på allvar bli en del av patrullen bör man komma ofta och regelbundet, och även vara med på hajkerna. Den fina gemenskap som byggs upp under möten och framför allt hajker är svår att komma in i om man bara är med sporadiskt. Patrullkamraterna förväntar sig också att var och en ställer upp och sköter sin patrullsyssla.

Aktiva äventyrare lär sig mycket. Efter tre år hos oss ligger navigationskunskaperna i klass med det officiella förarintyget. Sjömanskapet räcker gott och väl till för segling i hela skärgården. Välutbildade första hjälpen-instruktörer lär scouterna att klara av det mesta som kan hända på en hajk, och lite till. Eldning, orientering och konsten att hålla sig varm gör att en äventyrare klarar sig bra ute i naturen.

Detta är några exempel på vad vi gör, sedan tillkommer ju också klassiska scoutaktiviteter som surrning, knopar och livlina. Och, inte minst, vi har mycket roligt.

Tillbaka till Avdelningar